Infrastruktura Przewozy towarowe Wiadomości

Otwarto LCS na stacji Zamość Bortatycze LHS

Otwarto LCS na stacji Zamość Bortatycze LHS Fot. PKP LHS

Na stacji Zamość Bortatycze LHS otwarto nowe Lokalne Centrum Sterowania (LCS) na potrzeby Linii Hutniczej Szerokotorowej.

Inwestycję sfinansowały PKP LHS, zakupując niezbędne urządzenia w polskiej firmie Zakłady Automatyki Kombud. LCS pozwala z jednego miejsca sterować ruchem na 47-kilometrowym odcinku linii nr 65. Wartość inwestycji to 24 mln zł.

Zadania LCS

Sercem centrum sterowania jest serwerownia, w której pracuje, zapewniający bezpieczeństwo i wspomagający pracę dyżurnych ruchu. Jest tam system komputerowy, a procesy nastawiania zwrotnic i sygnałów, obrazowanie ruchu pociągów i monitorowanie ich położenia realizowane są przez program składający się z trzech modułów.

Ciągłość pracy urządzeń zapewniają dwie niezależne linie energetyczne, a gdyby i one zawiodły – system UPS i agregat prądotwórczy. Łączna długość okablowania wykorzystanego podczas modernizacji liczy ponad 43 km.

– Inwestycja wpisuje się w wizję reindustrializacji Polski oraz rządową strategię modernizacji i rozbudowy sieci kolejowej. Dzięki niej nie tylko poprawiamy warunki do wymiany handlowej, ale również dajemy impuls rozwoju Lubelszczyzny, Podkarparcia, województwa świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, czyli wszystkich regionów, przez które przechodzi LHS – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– Nowy, komputerowy system sterowania na stacji Zamość Bortatycze to większe bezpieczeństwo ruchu oraz pracy pracowników, krótszy czas obsługi pociągów i większa przepustowość trasy. Ma to istotne znaczenie ze względu na rosnący strumień towarów z Azji. Mam nadzieję, że część tych towarów trafi też na linię szerokotorową, co pomoże w rozwoju PKP LHS. – dodał Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Dla PKP LHS nowe centrum to istotny skok technologiczny. – Otwarcie nowego centrum sterowania to pierwszy, ważny krok w kierunku automatyzacji całej linii nr 65. W 2017 roku przewieźliśmy ponad 10 milionów ton towarów. Już w styczniu tego roku odnotowaliśmy kolejny rekord przewożąc ponad milion ton. To pokazuje, że się rozwijamy i potrzebujemy zwiększenia przepustowości, którą zapewni nam między innymi zakończona inwestycja. Szacujemy, że dzięki inwestycjom tylko na stacji Zamość Bortatycze codzienny czas odpraw pociągów skróci się o około 200 minut, co przekłada się na kilkadziesiąt tysięcy litrów zaoszczędzonego paliwa rocznie – wyjaśnił Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS.

Lepsze warunki pracy i bezpieczeństwa

Pracownicy PKP LHS będą kierować całym ruchem z nowego dwupiętrowego budynku nastawni, gdzie jest także do ich dyspozycji zaplecze socjalno-sanitarne oraz sala szkoleniową. Pomieszczenie dyżurnych ruchu znajduje się na wysokości 12 m, co przy dobrej pogodzie zapewnia widoczność na odległość 1200 m. Jednocześnie inwestycja pozwoliła przesunąć część pracowników do innych zadań.

– Zamość to kolejna z ponad tysiąca instalacji zrealizowanych przez nas w całej Polsce i 50 stacja oparta o cyfrowe urządzenia sterowania ruchem opracowane przez polskich inżynierów z Kombudu. Nasze systemy są obecnie instalowane również na drugim końcu linii szerokotorowej – w Sławkowie, na Śląsku. Projekt zrealizowany w Bortatyczach to kolejny dowód na to, że mamy w Polsce kompetencje do budowy nowoczesnych systemów – podkreśla Kazimierz Frąk, prezes ZA Kombud.

Inwestycja objęła zabudowę 22 elektrycznych napędów zwrotnicowych i wykolejnicowych, napędów rogatkowych i sygnalizatorów drogowych na przejeździe kat. A, system liczników osi, semafory, tarcze ostrzegawcze i manewrowe, elektryczne ogrzewanie rozjazdów i sieć kablową. Powstał też system telewizji przemysłowej do monitoringu wyposażony w 26 kamer przemysłowych, nowe oświetlenie i sieć kanalizacji deszczowej i sanitarnej. A na szlakach Zamość Bortatycze LHS – Zawada LHS – Szczebrzeszyn LHS zainstalowana została blokada liniowa z kontrolą niezajętości torów.