Przewozy towarowe Wiadomości Wydarzenia

Nowy Jedwabny Szlak ma być międzynarodowy, a nie tylko chiński

Nowy Jedwabny Szlak ma być międzynarodowy, a nie tylko chiński Fot. PKP Cargo

Prawie 30 przywódców państw zasiadło w Pekinie do okrągłego stołu, aby rozmawiać o rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku. Jednym z filarów projektu ma być kolej.

 

W spotkaniu uczestniczy również w imieniu Polski premier Beata Szydło. Forum Pasa i Szlaku odbywa się w kompleksie nad jeziorem Yanqi na północ od Pekinu. Spotkanie podzielone jest na kilka sesji tematycznych.

Prezydent Chin Xi Jinping, który jest inicjatorem projektu ożywienia dawnego Jedwabnego Szlaku, poinformował, że jego kraj przeznaczy 113 mld dolarów nowych funduszy na projekt Pasa i Szlaku.

Xi Jinping powiedział też, że musi to być zadanie międzynarodowe.- Musimy dynamicznie rozwijać współpracę i obniżać koszty transportu kolejowego, drogowego, morskiego i lotniczego. Poszczególne państwa kraje powinny koordynować pomiędzy sobą swoje strategie – stwierdził prezydent Chin.

Tylko wtedy bowiem uda się zrealizować to ambitne zadanie, – Pas i Szlak będzie przynosić korzyści wszystkim krajom – zapewniał przywódca Chin. Xi Jinping podkreślał też, że Nowy Jedwabny Szlak na pewno nie będzie przez jego kraj wykorzystywany politycznie. Była to odpowiedź na zarzuty niektórych państwa, że koncepcja „Pasa i Szlaku” ma wymiar polityczny i służy umocnieniu pozycji Chin w światowym handlu i polityce.

Premier Beata Szydło, która weźmie udział w dwóch sesjach roboczych, jest przekonana, że Polska może odnieść spore korzyści z funkcjonowania na Nowym Jedwabnym Szlaku. W naszym przypadku istotne jest to, że leżymy na lądowej części szlaku i w pierwszej kolejności zależy nam na obsłudze połączeń kolejowych między Chinami a UE. Przy sprzyjających warunkach możemy w Polsce utworzyć wielki towarowy hub do obsługi Nowego Jedwabnego Szlaku, z wykorzystaniem kolei, transportu drogowego i lotniczego.

Jeśli chodzi o kolej, to możemy rozwijać koncepcję utworzenia hubu logistycznego w Łodzi, duże możliwości daje też wykorzystywanie już istniejących terminali kolejowych, takich jak w Małaszewiczach czy Sławkowie. Ten ostatni chciałyby wykorzystywać do obsługi Nowego Jedwabnego Szlaku wspólnie PKP LHS i PKP Cargo.

W tę koncepcję wpisuje się budowa Centralnego Portu Lotniczego w okolicach Łodzi, który ma być zlokalizowany w pobliżu węzłów autostradowych i linii kolejowej. I tym projektem staramy się też zainteresować w Pekinie naszych zagranicznych partnerów.