Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości

Nowe lokomotywy dla PKP Intercity

Nowe lokomotywy dla PKP Intercity Fot. PKP Intercity

PKP Intercity kupi 20 lub 30 nowych lokomotyw do obsługi ruchu krajowego.

 

Tak zapisano w ogłoszeniu o przetargu na zakup taboru. 20 lokomotyw to zamówienie podstawowe, które może zostać jednak rozszerzone o 10 pojazdów, jeśli przewoźnik skorzysta z takiej opcji.

Lokomotywy mają rozwijać prędkość maksymalną co najmniej 160 km/h. Ponadto zwycięzca przetargu będzie musiał przez 10,5 roku zapewnić naprawy gwarancyjne oraz utrzymanie elektrowozów oraz szkolenia dla maszynistów. Ponadto PKP Intercity stawia warunek, że dostawca lokomotyw musi zapewnić gotowość techniczną maszyn na poziomie co najmniej 95%, od początku eksploatacji do zakończenia serwisu poziomu P4, i współczynnika niezawodności kwartalnej także na poziomie co najmniej 95%. A ponadto maksymalna liczba zdarzeń powodujących niemożność eksploatowania elektrowozów ma wynosić nie więcej niż 3 na 250 tys. km.

PKP IC zastrzega, że przy wyborze dostawcy największe znaczenie będzie miała cena – 70% wagi każdej oferty, a prędkość lokomotywy – 10%, czyli niewiadomo, czy producenci zdecydują się na zaoferowanie przewoźnikowi pojazdów jeżdżących szybciej niż 160 km/h, bo może się okazać, że wtedy cena będzie za wysoka i punkty za prędkość nie zrekompensują strat punktów przy wskaźniku cenowym. Inne kryteria oceny ofert to m.in. współczynnik gotowości technicznej (4%) i termin dostawy pojazdów (3%).

Przewoźnik zaznacza, że zakup nowych lokomotyw to element szerokiej strategii taborowej na lata 2016-2020 roku, która pochłonie 2,5 mld zł. Dodatkowo przewoźnik zamierza kupić 40 lokomotyw – 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji będzie przystosowanych do prędkości minimum 160 km/h

PKP Intercity konsekwentnie realizuje przyjętą strategię taborową na lata 2016-2020, na którą przeznaczy około 2,5 mld złotych. Przewiduje on zakup 40 lokomotyw – 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a ponadto zostanie zmodernizowanych kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 do prędkości minimum 160 km/h. I będą kupowane lekkie lokomotywy manewrowe. Ponadto PKP Intercity kupi 55 nowych i zmodernizuje 455 wagonów.

Przewoźnik przypomina, ze rozstrzygnął przetarg na przebudowę 71 wagonów, a trwa dialog techniczny na dostawę 55 wagonów i modernizację 355. Ponadto ruszył projekt wielofunkcyjnych wagonów COMBO o podwyższonym standardzie podróżowania.

PKp Intercity podał też, że w pierwszym półroczu tego roku w ramach napraw rewizyjnych na czwartym poziomie utrzymania wyremontował 227 wagonów i 33 lokomotyw oraz zmodernizowało na piątym poziomie utrzymania 13 wagonów i 3 lokomotywy. Ponad 70% tych zleceń trafiło do Zakładu Usług Taborowych Remtrak, spółki-córki PKP Intercity. Przewoźnik zapowiada, że do końca roku planuje jeszcze naprawy na poziomie P4 – 237 wagonów oraz 47 lokomotyw, a na poziomie P5 – 89 wagonów i 14 lokomotyw.