Ekonomia i rynek Kolej na świecie Tabor Wiadomości

KE ma problem z fuzją Alstomu i Siemensa

KE ma problem z fuzją Alstomu i Siemensa fot. Siemens

Do końca przyszłego roku ma się zakończyć proces fuzji francuskiego Alstomu i kolejowych aktywów niemieckiego Simensa. Ale z powodów prawnych proces może zostać znacznie przesunięty.

 

Wszystko dlatego, ze zgodę na połączenie obu koncernów musi wyrazić Komisja Europejska. Tymczasem, jak wynika z doniesień francuskich i niemieckich mediów, Brukseli może zająć wiele miesięcy analiza dokumentów dotyczących powstania nowej spółki jak i jej wpływu na rynek kolejowy w Unii Europejskiej. Komisja musi bowiem stać na straży przestrzegania przepisów antymonopolowych i jeśliby uznała, że nowy podmiot zdobędzie za bardzo dominującą pozycję na rynku, to powinna taką fuzję zablokować.

O tych wątpliwościach donosi też PAP, wskazując, że wydanie osądu w sprawie połączenia francusko – niemieckiego będzie jedną z najtrudniejszych decyzji KE odnośnie takich fuzji. Choć z drugiej strony trzeba przypomnieć, że w przeszłości UE zgadzała się na połączenia wielkich koncernów, np. w przemyśle stalowym, choć były obawy o zachwianie konkurencyjności na rynku.

Niemcy i Francuzi liczą przede wszystkim na to, że KE weźmie pod uwagę fakt, iż Siemens i Alstom mają przede wszystkim za zadanie walczyć z potężną chińską konkurencją w postaci koncernu CRRC, który jest największym producentem taboru na świecie z przychodami w wysokości 35 mld euro rocznie, czyli i tak ponad dwa razy wyższymi niż w przypadku połączonych aktywów Siemensa i Alstomu. Jednak część ekspertów obawia się, że nowy europejski gigant bardziej zagrozi innym producentom taboru z Europy niż Chińczykom.

Za fuzją ma przemawiać jednak przede wszystkim polityka. Połączeniu sprzyja prezydent Francji i kanclerz Niemiec, a ponieważ oba kraje mają ogromny wpływ na funkcjonowanie unijnych instytucji, to wydaje się, że z tego powodu KE nie pójdzie na konflikt z Niemcami i Francją. Ale może maksymalnie wydłużać postępowanie i niewykluczone, choć teraz wydaje się to mało prawdopodobne, że zgoda Brukseli na fuzję może zapaść później niż w 2018 roku. nawet jeśli tak by się miało stać, to powstanie koncernu kolejowego Siemens Alstom jedynie się nieco odwlecze.