Konferencje i spotkania Przewozy towarowe Wiadomości

Alternatywa w transporcie z Azji do Europy

Alternatywa w transporcie z Azji do Europy Fot. PKP CARGO

Tradycyjny Nowy Jedwabny Szlak z Chin do Europy ma alternatywę. Towary z Azji można też przewozić korytarzami skierowanymi bardziej na południe.

 

O tych alternatywach dyskutowano podczas konferencji „Nowe Międzynarodowe Szlaki Transportowe” w Krajowej Izbie Gospodarczej . Pierwszy korytarz „Południe-Zachód”, który prowadzi z Indii, przez Iran, Azerbejdżan, Gruzję i Ukrainę do Polski, a Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) wiedzie z zachodnich Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie i Azerbejdżan i dalej Gruzję i Ukrainę do Polski.

Korytarz transportowy „Południe-Zachód” to nowy transkontynentalny projekt logistyczny kolei ukraińskich, azerbejdżańskich, gruzińskich, irańskich i polskich. Długość korytarza to 7654 km, a trasa ta jest 2-3 krotnie szybsza od drogi morskiej oraz krótsza o ponad 1000 km od alternatywnego korytarza lądowego biegnącego przez terytorium Rosji.

28 kwietnia wysłaliśmy trasą Południe-Zachód próbny kontener ze Sławkowa do Astary. Transport dotarł do Iranu po 9 dniach, co pozwoliło potwierdzić techniczne możliwości trasy – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.  – 10 maja próbny kontener wyruszył w drogę powrotną do Polski i obecnie oczekujemy go w Sławkowie. To dowód na to, że trasa jest przygotowana do przewozów i możemy odpowiedzieć na zapotrzebowanie importerów i eksporterów – dodaje prezes PKP LHS.

 

Przez Morze Kaspijskie

Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) także dociera do Sławkowa, gdzie zlokalizowany jest najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie. Jak wynika z analiz kolei kazachskich, liczba kontenerów z Chin do Europy w tranzycie przez Kazachstan wyniesie w 2020 roku 800 tysięcy. A to oznacza konieczność rozbudowy polskiej infrastruktury.

Perspektywa uruchomienia szlaku kolejowego z Azji Centralnej do Polski ma istotne znaczenie dla rozwoju wymiany handlowej pomiędzy krajami leżącymi na tej trasie. Jestem przekonany, że dzisiejsze spotkanie i tak liczna obecność zgromadzonych tu partnerów biznesowych, zostaną wykorzystane do  intensyfikacji międzynarodowych przewozów kolejowych oraz przyczynią się do współpracy z innymi korytarzami euro-azjatyckimi – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.

PKP LHS intensywnie przygotowuje się do uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku. Pod koniec stycznia 2018 r. spółka podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w sprawie finansowania programu inwestycyjnego o wartości blisko 300 mln zł, z czego 121 mln zł wyniesie kredyt z EBI.

Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która poprawi bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów i pracowników oraz pozwoli zwiększyć przepustowość.  Łącznie do 2025 roku PKP LHS planuje zainwestować w modernizację infrastruktury i taboru ponad 800 mln zł.

Już widać wzrost zainteresowania przewozami przez LHS. W 2017 roku spółka przewiozła ponad 10 mln ton towarów, a w pierwszym kwartale 2018 roku już 2 mln 890 tys. ton, co było najlepszym kwartalnym wynikiem w całej historii PKP LHS.